Een aanrader: cocktails op de kaart

Veel mensen vinden een cocktail heerlijk, maar een cocktail is ook een interessant verkoopitem voor de ondernemer. Het zijn namelijk uitstekende drankjes om een aardige marge op te maken. Die marges liggen meestal hoger dan de marge op bier. Dat klinkt misschien onlogisch omdat de ingrediënten soms duurder zijn en het drankje complexer om te maken, maar toch kan de verkoop van cocktails zeer lucratief zijn.

Een bijzonder moment

Voor een cocktail worden hogere prijzen gevraagd dan voor een biertje of een mixdrank en vaak klinkt dat ook heel logisch voor de gast. Ook de gast begrijpt dat er duurdere dranken in zitten en dat een cocktail maken extra tijd vraagt. Toch bestellen ze de cocktail graag om er een bijzondere avond van te maken of juist om een bijzonder moment te vieren. Met de juiste bereiding en ingrediënten maakt de ondernemer niet alleen de gasten blij, maar kan hij ook de omzet verhogen.

Check de omzetkansen en marges

Eigenlijk zou iedere horecaondernemer ook met een CRM-systeem moeten werken. Met bijvoorbeeld een CRM van Lime Technologies – dit bedrijf is te bereiken via de website https://www.lime-technologies.nl – kun je precies zien wat de omzetkansen en marges zijn en kun je op eenvoudige wijze de statistieken bijhouden. Ook als het gaat om het verkopen van cocktails. Natuurlijk biedt het CRM-systeem nog veel meer voordelen: het geeft een goed totaalbeeld van je klanten, maar je kunt er ook werkbonnen, documenten, projecten, personeelszaken, leveranciers, contacten en nog veel meer in bijhouden. Het kan zelfs geïntegreerd worden met een facturatiesysteem.

Let op de ingrediënten

Met een goede basisvoorraad, opvallende glazen en het juiste cocktailgereedschap kun je in drie stappen een heerlijke cocktail bereiden. Het hoeft echt niet altijd zo ingewikkeld te zijn. De inkoopprijs van een glas bier of wijn is in verhouding vaak net zo duur als een shot gin of wodka. Met een schenktuit kun je voor de juiste dosering kiezen, niet alleen voor de smaak maar ook voor de prijsverhouding. Veel cocktails zijn rijkelijk gevuld met ijsklontjes, ook dat scheelt in de kosten. Gebruik garnering die je voor bepaalde gerechten toch al in huis hebt. Verse kruiden en fruit kunnen de cocktail een leuke uitstraling geven. Kies in ieder geval voor seizoen fruit, want die zijn niet alleen vaak lekkerder van smaak maar ook goedkoper. Kies voor cocktails met een grote winstmarge en maak eventueel een speciale cocktailkaart met aantrekkelijke foto’s.

Een speciale beleving

Zorg dat de cocktail een echte beleving wordt voor je gast: presenteer dit drankje bijvoorbeeld op een speciale manier. Ook de manier waarop de cocktail op de kaart beschreven wordt draagt hieraan bij. Tenslotte wil je graag dat ze er nog een nemen.